Werkwijze Luchtfotografie

Benieuwd hoe een fotovlucht precies werkt? Van take-off tot landing? Op deze pagina leggen we uit hoe we voor u of uw bedrijf foto’s maken vanuit de lucht.

De voorbereidingen

Als we weten waar er allemaal gefotografeerd moet worden maken we een vluchtplan op de iPad met een speciale app voor vliegtuigen. Met de piloot bekijken we het weerbericht en ook zoeken we op of er geen NOTAMS (tijdelijke vliegverboden voor een bepaald gebied) zijn en als de kust veilig is dan kunnen we van start. Doorgaans kan dit tot heel kort van te voren geregeld worden, denk aan 24 uur van te voren. “Nu gebeld, over een uur opstijgen” gaat helaas niet. Meestal zitten er wel meerdere dagen of zelfs weken tussen het moment dat u als klant de opdracht geeft en we de vlucht uitvoeren.

De fotovlucht zelf

De dag van de vlucht ontmoeten we elkaar op de luchthaven. We bellen de luchtverkeersleiding met de vraag of we mogen vliegen in het gebied van de opdracht en ik zal samen met de piloot het vliegtuig uitgebreid inspecteren op eventuele problemen. Na de nodige checks taxiën we naar de startbaan en stijgen we op!

De piloot is de captain tijdens de vlucht en ik ben als De Vliegende Fotograaf naast de fotograaf ook ‘second officer in training’ (een duur woord voor leerling piloot). Met de iPad op schoot bepalen we via de GPS waar we naartoe moeten vliegen en op de plaats van bestemming wordt de kruissnelheid van 100 knopen iets verlaagd tot 85 knopen en wordt het raam geopend. Via de headset houden we uiteraard goed contact en indien nodig maken we een aantal rondjes over het fotodoel.

Via GPS bepalen we waar we naartoe vliegen.

Als het project is afgerond gaat het raam weer dicht en voert de piloot de snelheid weer op naar 100 knopen voor het volgende project. Als de opdrachten geslaagd zijn geef ik opdracht terug te keren naar de luchthaven . Ondertussen worden de beelden bekeken van de fotoshoot, bij eventule problemen kunnen we nu we nog in de lucht zijn terugvliegen. Als de beelden in orde zijn berg ik de camera op en vragen we aan de verkeerstoren toestemming om te landen.

Na de landing drinken we vaak nog een kopje koffie met de piloot als ‘debriefing’ en dan gaat ieder weer zijn eigen weg.

Nabewerking op de computer

De beelden die uit de camera komen zijn absoluut nog niet geschikt voor aflevering aan u als klant. Foto’s worden gemaakt met de Automatische Witbalans dus de kleuren zijn niet goed én het vliegtuig vliegt met een hoge snelheid dus moeten bijna alle foto’s worden rechtgezet. Een aantal foto’s zullen worden bijsnijden en het contrast en de levendigheid worden aangepast. Pas na deze handelingen worden foto’s opgeslagen en naar u als klant toegestuurd. En ook uitgebreidere fotobewerkingen behoren tot de mogelijkheden. Zolang het beeld realistisch is, is alles mogelijk. Onbewerkte beelden worden niet aangeleverd.

Aflevering van de luchtfoto's

Nadat de foto’s in Photoshop geretoucheerd en opgeslagen zijn, kunnen de foto’s naar het archief, drukkerij of klant. Alle foto’s in onze webshop zijn ook in Photoshop bewerkt. Aangezien de digitale beelden in hoge resolutie van een flink formaat zijn worden de beelden aan de klant verstuurd via WeTransfer. De kleurmodus is Adobe RGB, maar op aanvraag kan dat gratis worden omgezet naar CMYK.