Werkwijze Luchtfotografie

Benieuwd hoe een fotovlucht precies werkt? Van take-off tot landing? Op deze pagina leg ik uit hoe ik voor u of uw bedrijf foto’s maak vanuit de lucht.

De voorbereidingen

Als ik weet waar er allemaal gefotografeerd moet worden en er een vliegplan opgesteld is dan benader ik een piloot op de gekozen luchthaven. Samen met de piloot leggen we de agenda’s naast elkaar en bekijken we de weerberichten. Ook zoeken we op of er geen NOTAMS (tijdelijke vliegverboden voor een bepaald gebied) zijn en als de kust veilig is dan maak ik een afspraak met de piloot. Doorgaans kan dit tot heel kort van te voren geregeld worden, denk aan 24 uur van te voren. “Nu gebeld, over een uur opstijgen” gaat helaas niet. Meestal zitten er wel meerdere dagen of zelfs weken tussen het moment dat u als klant de opdracht geeft en ik de  vlucht uitvoer.

De fotovlucht zelf

De dag van de vlucht ontmoet ik mijn piloot op de luchthaven. We bellen de luchtverkeersleiding met de vraag of we mogen vliegen in het gebied van de opdracht en ik zal samen met de piloot het vliegtuig uitgebreid inspecteren op eventuele problemen. Na de nodige checks taxiën we naar de startbaan en stijgen we op!

De piloot is de captain tijdens de vlucht en ik ben als De Vliegende Fotograaf naast de fotograaf ook ‘second officer in training’ (een duur woord voor leerling piloot). Met mijn iPad op schoot bepaal ik via de GPS waar we naartoe moeten vliegen en op de plaats van bestemming wordt de kruissnelheid van 100 knopen iets verlaagd tot 85 knopen en open ik het raam. Via de headset houd ik uiteraard goed contact met de piloot zodat ik weet hoe ik mijn beeld optimaal kan krijgen. Indien nodig maken we een aantal rondjes over het fotodoel.

Via GPS bepaal ik waar we naartoe vliegen.

Als het project is afgerond doe ik het raam weer dicht en voert de piloot de snelheid weer op naar 100 knopen voor het volgende project. Als de opdrachten geslaagd zijn geef ik opdracht terug te keren naar de luchthaven . Ondertussen bekijk ik alvast snel de beelden van de fotoshoot, bij eventule problemen kunnen we nu we nog in de lucht zijn terugvliegen. Als de beelden in orde zijn berg ik de camera op en vragen we aan de Verkeerstoren toestemming om te landen.

Na de landing drink ik vaak nog een kopje koffie met de piloot als ‘debriefing’ en dan gaat ieder weer zijn eigen weg.

Nabewerking op de computer

De beelden die uit de camera komen zijn absoluut nog niet geschikt voor aflevering aan u als klant. Foto’s worden gemaakt met de Automatische Witbalans dus de kleuren zijn niet goed én het vliegtuig vliegt met een hoge snelheid dus moeten bijna alle foto’s worden rechtgezet. Een aantal foto’s zal ik bijsnijden en het contrast en de levendigheid pas ik aan. Pas na deze handelingen worden foto’s opgeslagen en naar u als klant toegestuurd. En ook uitgebreidere fotobewerkingen behoren tot de mogelijkheden. Zolang het beeld realistisch is, is alles mogelijk. Onbewerkte beelden zal ik nooit aanleveren.

Aflevering van de luchtfoto's

Nadat ik de foto’s in mijn fotostudio in Photoshop heb geretoucheerd en opgeslagen, kunnen de foto’s naar mijn archief, drukkerij of klant. Alle foto’s in mijn webshop zijn ook in Photoshop bewerkt. Aangezien mijn digitale beelden in hoge resolutie van een flink formaat zijn zal ik ze aan u als klant aanleveren via WeTransfer. De kleurmodus is Adobe RGB, maar op aanvraag kan ik dat gratis omzetten naar CMYK.

Onbewerkte beelden lever ik nooit aan.