Blog #7 We gaan als een raket!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Het is zaterdagmiddag 29 juni. Terwijl de mussen van het dak vallen zit ik op kantoor de administratie van het 2e kwartaal te doen met de airco aan. Deze temperaturen zorgen voor veel thermiek en veel heiigheid in de lucht, dus vliegen is even niet aan de orde. Echt erg is dat niet want er is achter de schermen ontzettend veel te doen. De vorige blog ging over de vluchten in mei en nu is het eind juni en weer staan er 4 uur vliegen in het logboek bijgeschreven.

Op 1 juni reisde ik af naar Texel om daar in de Cessna te stappen en 80 minuten te vliegen boven de kop van Noord Holland. De Cessna 172 PH-TEX was het vliegtuig waar ik 3 jaar geleden voor het eerst mee heb gevlogen, en nu vlogen we weer met dit prachtige toestel. Het weer was zo mooi dat dit keer de jas op de achterbank bleef liggen, heerlijk met open raam en shirt en korte broek in het vliegtuig, er is niets mooiers!

Paleis Soestdijk, Baarn

In de tussentijd kreeg ik de inloggegevens van een WordPress account waar een exacte kopie van deze website geparkeerd staat. Terwijl deze website het voorlopig gewoon blijft doen zijn we aan de andere kant bezig met het inbouwen van een complete webshop annex beeldbank. Een grote klus, maar die eind augustus klaar moet zijn. Het is de bedoeling dat deze website niet alleen een informatieve site is, maar ook een site waar je iets kunt bestellen. 2020 nadert, en wij doen ons best om er heel modern in mee te gaan!

Half juni werd ik uitgenodigd om op 21 juni (de langste dag van het jaar) op vliegveld Midden Zeeland of Hilversum te komen vliegen. Tijdens deze langste dag bleven de velden open tot sunset. In de zomermaanden blijven de meeste groene velden open tot uiterlijk 20 uur, maar nu tot wel 22.20 uur. Met een bbq en de nodige gezelligheid was de vlucht die we die avond hebben gemaakt niet voor klanten, maar voor de gezelligheid. Het was al tegen 01 uur toen we van het vliegveld vertrokken om te gaan slapen. Een korte nacht, want al vroeg in de morgen moest ik weer vertrekken voor de volgende vlucht. Het was tijd voor weer een vliegles op Hilversum!

Tijdens deze vlucht stond ‘zelf vliegen’ centraal, en bij uitzondering hadden we een passagier meegenomen. Het was de webmaster van deze website, die met veel plezier een vluchtje meevloog. Dát, gecombineerd met de piloot die het meest wordt ingezet voor de vluchten, maakte dat deze vlucht meer als een ‘bedrijfsuitje’ van De Vliegende Fotograaf leek. De vlucht ging vanaf vliegveld Hilversum richting Baarn, alwaar ik Paleis Soestdijk wilde fotograferen. En dat kon ook weer, want Soestdijk was jarenlang verboden terrein voor vliegtuigen omdat het Rijkseigendom was. Na Baarn vloog ik zelf verder richting Gorinchem met de nodige vliegoefeningen. Eenmaal op de terugweg naar Hilversum vlogen we over Woerden waar ik een foto wilde maken van de vesting aldaar. De bewolking werd ondertussen behoorlijk hardnekkig en met een vliegtuig dat eigenlijk terug moest naar het veld konden we niet langer wachten om de vesting alsnog te vinden en vlogen we terug naar het vliegveld. Het was de bedoeling dat ikzelf op aanwijzing het landingscircuit in zou vliegen en een eigenhandige landing zou maken, maar boven Maartensdijk werden we verrast door een tegemoetkomend vliegtuig die daar eigenlijk niet behoorde te zijn en waarop Frans direct ingreep en een veilige situatie ook veilig wist te houden. Een extra rondje vliegen om hoogte te verliezen en een snelle landing waren dit keer noodzakelijk om de vliegtuigen die achter ons aanvlogen ook te kunnen laten landen. Maar na de zomervakantie van Frans staat een ‘landingsles’ op het programma.

Omdat we nu een passagier mee hadden genomen kreeg ik achteraf een paar mooie iPhone foto’s toegestuurd van mijzelf in actie met de camera. Het was weer een zeer geslaagd weekend!

Investeren in het bedrijf, het is iets wat alle ondernemers willen doen. Want hoe meer investeringen, hoe minder belasting er betaald hoeft te worden, en hoe meer je kan groeien met je bedrijf.
Ik schreef hoe we boven Woerden aan het zoeken waren naar de vesting in die plaats. Omdat de tijd drong konden we de foto niet maken die ik voor ogen had en we moesten terug. Maar hoe kwam dit toch? Het antwoord is vrij simpel: Ik ben in Woerden niet bekend, daarom weet ik niet waar ik ongeveer moet zoeken. In de lucht gaan zoeken naar je object kost tijd, en tijd is geld, zeker in het vliegtuig. Elke minuut in de lucht kost ongeveer €3,50 exclusief BTW, dus 10 minuten per vlucht kwijt zijn aan zoeken van objecten kost zo al snel €35. De oplossing was het na een korte speurtocht al snel gevonden. Op de valreep van het 2e kwartaal werd een nieuwe iPad Air met 4G aangeschaft. Deze iPad is tevens voorzien van GPS en met een speciale app voor piloten kan deze iPad worden gebruikt als een soort TomTom in de lucht. Binnenkort meer over deze investering en het gebruik ervan!

Het is zaterdagavond 6 juli bij het vervolg van deze blog, en we zijn alweer op de helft van het jaar. Het vliegseizoen is in volle gang en vandaag hebben we op Midden Zeeland weer een fotovlucht gevlogen, maar meer daarover in de volgende blog. Het geeft een geweldig gevoel dat de intensiviteit waarmee de vluchten worden uitgevoerd zo snel in de lift zitten. Tijdens dit zomerseizoen vliegen we gemiddeld 3 tot 4 uur per maand!

Tot de volgende blog!