Blog #6 Waarom Sony het beste is voor een luchtfotograaf

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Ik krijg nog wel eens de vraag op social media van mensen die benieuwd zijn met welke camera’s ik werk, in deze blog vertel ik graag hoe ik met Canon begon, en met Sony verder ging….

Eind 2018 besloot ik op zoek te gaan naar een nieuwe camera om mijn werk als luchtfotograaf nog beter te kunnen doen. Toen ik in 2014 begon met fotograferen kocht ik een oude Canon 350D, mijn eerste spiegelreflex! Maar deze camera was al op leeftijd en ik kocht vrij snel daarna een nieuwe Canon 1100D. Ook dit ging binnen enkele maanden vervelen en eind 2014 kwam de Canon 70D. Canon verkocht deze camera voor de serieuze fotograaf die op ten duur professional wilde worden. De gebruikelijke kitlens werd al snel vervangen voor een lichtsterke variant en een serieuze set aan gereedschap voor de serieuze hobby fotograaf was een feit! In 2017 kocht ik de Canon 80D als opvolger van de 70D en met deze camera’s kon ik met 2 lichtsterke lenzen (Sigma 24-70 en 70-200 F2.8) praktisch alles doen wat ik wilde. 

Maar toen ik in 2018 besloot om als luchtfotograaf door te gaan en al het andere willen laten varen had ik last van de combinatie. 2 camera’s om mijn nek was niet echt handig was. Toen maar 1 los op schoot en weer later een compleet harnas waar ze aan hingen. Iets wat de veiligheid in de lucht ook niet ten goede kwam!

Ik wilde persé terug naar 1 camera met 1 lens, maar de keuze was zeer beperkt en het was een grote uitdaging om een goede oplossing te bedenken voor dit probleem. Meerdere bezoeken aan camerawinkels waren nog niet voldoende en ik besloot een all-in-one lens te kopen om te proberen of dat beviel. Een Sigma 18-300 voor op de Canon 80D, maar dat experiment draaide uit op een fiasco…! Deze lens is gemaakt voor de hobbyist en niet voor een professional, en dat bleek ook wel. De autofocus was erg traag en bovendien werd de lens bij 300mm erg lang en de AF-ring bewoog bij het scherpstellen. Het was de lange retourvlucht van Zeeland en Texel toen deze lens werd getest. Ik ben o-zo-blij dat mijn oudere Canon 70D met de 24-70 op de achterbank lag, want met de 18-300 was werkelijk geen 1 foto scherp……..!

Wat moest ik nu toch doen? Er bestond geen kwaliteitslens die zowel groothoek als zoom in het bereik had…. Ik was verknocht aan het merk Canon, maar ze hadden geen oplossing voor dit probleem.

Oosterscheldekering te Zeeland

Gelukkig bood YouTube uitkomst, en Sony had wel een lens voor zowel groothoek als zoom. De 24-240mm (F3,5/F6,3) was de enige lens voor fullframe en ik besloot na lang wikken en wegen de camera te kopen en tijdens de 1e vlucht met deze camera bleek hoe goed ie wel niet was!

Waarom deze camera zo geschikt is voor een luchtfotograaf:

  • Sony heeft de A7 reeks genoemd, de A staat voor Alpha, en Alpha is in de luchtvaart de benoeming voor de letter A.
  • De camera is vrij compact, en een heel stuk lichter dan een spiegelreflex, wat heel goed van pas komt in een klein vliegtuig.
  • Omdat deze camera geen spiegel heeft, is het oculair digitaal, en wat je instelt in instellingen, zo drukt hij de foto af. What you see is what you get.
  • De camera geeft direct na het nemen van de foto een ‘preview’ in je oculair, dus nooit meer heel snel foto’s terugkijken!
  • Sony heeft een waterpas ingebouwd. Hoe ze dit precies noemen weet ik niet, maar het lijkt exact op de Attitude Indicator in het vliegtuig!
  • De 24-240mm lens is het enige wat ik nodig heb. Al mijn foto’s worden geschoten of op F8 of F11, lichtsterke lenzen heb ik niet meer nodig.

Na de 1e vlucht in mei was ik meer dan tevreden over de kwaliteit van de camera, en dus was het tijd om Canon vaarwel te zeggen. Exact 5 jaar heb ik met Canon gewerkt, ik heb het fotograferen er mee geleerd, maar nu was het tijd om afscheid te nemen.

Kasteel De Haar te Haarzuilens, Utrecht

Heeft deze camera dan echt geen nadelen? Nee, voor mij niet. Bekende ‘klachten’ bij andere fotografen zijn een luide sluiter, maar daar heb ik geen last van met de herrie in het vliegtuig. Tevens is de accu niet zo sterk als die van een spiegelreflex, maar met een batterygrip en 2 accu’s kan ik gegarandeerd 650 foto’s maken. Hoe de video werkt weet ik niet, ik heb het nog niet geprobeerd. Maar voor mij is dit echt een prachtige set waar ik sinds 2 maanden met nog veel meer zin de mooiste foto’s vanuit het vliegtuig maak.

Uiteraard is deze blog geschreven met mijn persoonlijke mening. Voor mij werkt Sony heel erg goed in het vliegtuig, maar het is best (goed) mogelijk dat een andere luchtfotograaf een hele andere mening heeft.