Blog #1 Een vliegende start

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

De eerste blog, wat moet ik daar nu in gaan vertellen? Laat ik ten eerste mijn webdesigner heel hartelijk danken voor deze prachtige website. Ik ontwierp en onderhield mijn website(‘s) vanaf het begin altijd zelf, maar ik was maar zelden tevreden omdat ik beperkt was in de mogelijkheden van het hostingbedrijf. Van WordPress had ik wel is gehoord, maar ik had me er nog niet in verdiept. Tijd om daar verandering in te brengen en zo gaf ik de opdracht om een professionele website te laten bouwen. En zie hier, een prachtige professionele website!

Mijn plan is om minstens 1 keer per maand, of tenminste na elke vlucht een (korte) blog te schrijven over de avonturen in de lucht. Want naast fotovliegen heb ik ook vliegles, wat elke keer weer een feest is. Ik vlieg namelijk tijdens mijn lessen met een voormalige Luchtmachtpiloot die ook in de grote luchtvaart werkzaam is geweest en nu fulltime lesgeeft op de luchtvaartschool in Eelde, waar hij toekomstige beroepsvliegers opleidt. Als onze agenda’s het toelaten krijg ik zowel theorie- als praktijkles in de Cessna, altijd vanaf vliegveld Hilversum. Al mijn overige vluchten zijn fotovluchten met bekende en onbekende piloten op alle mogelijke vliegvelden in Nederland. Ik neem overigens geen vlieglessen om mijn brevet te halen, maar alleen om te kunnen vliegen. Vliegen en fotograferen kun je nooit combineren, je moet altijd met z’n tweeën de lucht in.

2018 was een turbulent jaar in de kleine luchtvaart. Helaas zijn er veel ongelukken gebeurd en helaas ook een aantal met dodelijke afloop, maar dat is voor mij geen reden om te stoppen met vliegen. Ik was samen met mijn instructeur ook getuige van een ongeluk op vliegveld Hilversum met dodelijke afloop half december. Reden te meer om geen risico’s te nemen in de lucht en daarom neem ik vlieglessen, om in geval van nood in te kunnen grijpen. Want stel: ik vlieg met een piloot tijdens een fotovlucht ergens boven Nederland en de piloot zou niet goed worden, wat moet ik dan? Er is geen co-piloot aanwezig zoals bij een lijnvlucht. We zitten samen in het vliegtuig… Dan zijn er 3 opties; of we storten meteen neer omdat ik ook geen raad weet met deze situatie, of we vliegen voorlopig even door omdat een vliegtuig niet zomaar naar beneden komt vallen als je het stuur maar goed vasthoudt, maar als ik geen enkele kennis zou hebben zou ik simpelweg maar lukraak ergens heen vliegen, met alle mogelijke gevolgen van dien, want je mag niet zomaar overal ergens overheen vliegen, we tokkelen dan zomaar over Schiphol omdat ik ook niet weet hoe of wat, of we vliegen veel hoger dan is toegestaan. Contact krijgen met de luchtverkeersleiding lukt ook niet want ik weet niet hoe ik moet communiceren met de boordradio. Het werkt allemaal net iets anders dan een doorsnee radio in de auto. En op den duur moet je toch landen omdat de brandstof op zou raken, en dan is crashen helaas een realistisch beeld!

De optie zelf de basics van het vliegen te leren is de beste. De opgedane leerstof van de vlieginstructeur in de praktijk brengen… Als eerste zorgen dat we even op een veilige manier door kunnen vliegen, inschatten waar we zijn en hoeveel brandstof er nog in het vliegtuig zit. Dan direct een noodmelding bij de luchtverkeersleiding maken om vervolgens te overleggen hoe de situatie in het vliegtuig is. Als de piloot dringende medische hulp nodig zou hebben moet er een noodlanding op een geschikt stuk weiland gemaakt worden en als dit niet kan of niet nodig is dan moet er worden doorgevlogen naar het dichtstbijzijnde vliegveld. Dan is een veilige landing ineens een stuk groter dan een landing zonder enige vorm van vliegervaring. Laten we hopen dat deze situatie nooit nodig zal zijn, maar voorkomen is beter dan genezen. Laten we ook voorop stellen dat vliegles erg leuk is, want uiteindelijk bestuur je het vliegtuig helemaal zelf, van de take-ff tot de landing. De instructeur zit wel naast je én geeft slechts advies en doet de radiocommunicatie. Met gemiddeld elke 6 tot 8 weken een vliegles kom ik ook steeds meer te weten over de luchtvaart, waar mogen we wel en niet komen? Hoe hoog of hoe laag? Wat zijn de mogelijkheden?

Tot zover de introductie over vlieglessen, deze eerste blog is bijna ten einde. Kijk gerust eens rond op de website en verbaas u over de mogelijkheden die er vanuit de lucht zijn. Stel gerust al uw vragen.